torsdag 18 maj 2023

Kappsegling Lagunen 17 Maj

Kappsegling igen. Tisdagen innan Onsdagen föregicks av kuling vindar och noggrann koll hölls på prognosen inför Onsdagen. Genau blev bytt till fock redan på Söndag mot bakgrund av detta. In i det sista var prognosen 7-12 m/s från Nordväst men avtagande framåt 20.00. Det blåste 8-8,5 m/s när vi gick ut. Gränsfall för rev i storen men vi satte rev 1 där och körde full fock. Kändes bra i båten. Vi var så pass längt borta från tornet så vi missade att höra start signal och undrade vad som hände. Vi gick ner mot start och såg en klunga bildas och vi fattade att vi var sent på det men det vara bara att ta tag i racet. Vi kom iväg sist. Styrbords bog ut till märke 1 som rundades om styrbord. Sen babords sträckbog norrut där vi körde upp oss närmare klungan och höll i ett bra tag. Vi tog höjd på en hel del båtar här. Bland annat en leksaksbåt, Melges 20 som sedemere bestämde sig för att slå rakt ner på oss så vi slog också men efter en kort stund slog vi sedan tillbaka till norrbenet. I höjd med Malmö hamn slog vi utåt igen och här började vinden mattas av så vi slog ut revet i storen. Men det gick inte snabbare än 5 knop nu. Slag norrut igen följt av slag mot märket men vinden svek ännu mer så vi var tre båtar som kämpade för att komma runt märket i en alltmer döende vind. Till slut kom vi runt och påbörjade en lång läns ner mot målet.

Först benet norrut, efter medioker start fick vi hyfsat snabbt kontakt med tätbåtarna och tuggade höjd från en del andra som inte har AIS och inte syns i bilden.