Dessa lampor tänds i rött läge och sen i det andra läget så blir de vita. Till detta ska det även kopplas in in dimmer. Det verkar som om att man gjort två slingor och jag ska överlägga med fackman den 18:e Maj om hur vi gör om detta till det bästa.
Med fackman på plats så endes vi om följande: En slinga för takarmaturer och dimmer, en slinga för läslampor och inte i behov av dimmers. Denna lösning innebar också att man kan sätta på läslampor utan att bry sig om den andra slingan. Detta krävde dock nytt kablage framdraget till läslamporna och utifrån detta kunde vi då göra en djupdykning i hur kablaget går och är draget. Han lyckades tom dra en ny kabel genom röret som går i taket. Vi använde en gammal antennkabel som låg där som pilot och vi passade på att även dra in en ny pilotkabel för framtida bruk. Det är härligt när man jobbar med proffs.
Dimmern (Twiligh, Hjertmans artnr: S110-BD1201B, Boatsystems artnr: BD1201B)
i sig själv satte jag väl dold men enkel att komma åt. Många frågor triggades då jag vid ett visst läge på dimmern kan höra en surrning på VHFen. Fick en hel del tips på FB forumet "båtreprationer, underhåll och förbättringar" ang detta men det verkar vara rätt så vanligt att LED påverkar de högre frekvenserna. Det är bara i ett visst läge så ger man fan i det läget så är allt ok. Dock kan jag märka att andra förbrukare påverkar lamporna då man stryper effekten till dem via dimmern. Kanske man ska sätta in en 12v stabiliserare för LED lampor.
"Tänt var det här" Det som återstår är sidoljusen vid mastfoten som jag inte bytt ännu.

Med yrkesman på plats så bytte vi även ut den gamla minusplinten till lite nyare saker. Detta kan man göra själv men det faller på är att man måste ha en kabelskotång som kan klämma 50mm2 för den tjockaste kabeln.
Den gamla minus plinten
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar