söndag 2 juli 2017

Sjaelland Rundt 2017

Jag fick en inbjudan att gasta under Själland Runt på ONYX en X-102 som ägs av Pär Halléus och har hemmahamn Lomma. Pär och jag har aldrig seglat ihop tidigare men setts på havet i lite olika sammanhang men också via våra bloggar och Facebook. Jag blev riktigt sugen på att segla detta race då frågan kom. Jag har ju tidigare seglat runt Själland men då i semestermode för många år sen med vår Compis 28 så det skulle bli skoj att köra non-stop segling tillsammans med 4 andra grabbar. Själland Runt har återupplevt som race efter många års tystnad. I år var det 132 båtar som anmält sig och beroende på köldjup och masthöjd så finns det tre spår runt "ön". Vi skulle köra blå-rött spår. I Löp 15 där vi ingick var starttiden Torsdag 29:e Juni  Kl 16.00. Vi möttes upp i Helsingör där båten redan låg uppseglad sen dagen innan. Vi preppade båten, käkade på stan och kastade loss 15.15 för att värma upp.

Pär kollar sista sekunderna till startskottet.
Vi fick en gudomlig start med endast två meter kvar till linjen när startskottet brann av.
Vinden låg på runt 9-10 m/s från Nordost och vi gick på med stor och fock satta i nordlig kurs. Just väder prognosen satte rätt många tankar i omlopp eftersom det lovats kraftiga vindar, mycket regn samt varningar för skyfall osv. Hur skulle vi klara det? Många funderingar och jag tror att alla tyckte det var skönt att vara iväg. Nu satsar vi 100% på racet. Blås bäst fan det vill nu kör vi!!


Ronny Ruthenberg, Dan Ottoson, Pär Halleus, Arvid Halleus
Vi kom upp i höjd så det blev dags för spinnakersättning rätt snart efter start. Vi satte spinnakern och kunde gå Nordnordväst ut i Kattegatt med god fart. Vi loggade konstant 9-11 knop i olika omgångar. Vinden pendlade mellan 11- 14 m/s strax norr om Själland där vi låg en 14 nm utanför kusten. Vi följde kusten men med bra kurs på Snäckelöbbet. Löpet var väldigt samlat fram till Gilleleje och därefter blev det lite mer splittrat. Vi hängde gott och väl med i vårt löp, det ser man när man kollar trackingen, inget vi visste då. Vi fick en broach som vi lyckades häva men sen kom en till och det blev en riktig en där båten la sig på sidan och på något sätt lyckades spinnakern fylla i övre delen och hålla båten nere. Vi släppte alla gajar men det hjälpte inte så vi fick släppa spinnakerfallet och då rättade båten upp sig. Vi rev spinnakern och satte med fock kurs igen. Farten var inte märkbart mindre och det berodde ju på att vinden ökat och tryckte på rejält. Vaktschemat som vi hade uppgjort kom aldrig till användning. Jag och Dan tog det lite lugnare från 21.00 med fokus på att ta mer av natten senare. Det var planen i alla fall.

Vi passerade Snäckelöbbet ca 23.00 och kom
då in i Stora Bält. Löpet hade dragit ifrån oss som man kan se på replay trackingen. Det var mörkt och vinden låg på sina stadiga 13-15m/s och hade vridit med oss så att vi hade full styrka i ryggen med en våg höjd på 2-3 meter. Stundtals var vinden uppe i 17m/s och ylade rejält i natten.

Efter Snäckelöbbet så var det en del faktorer som påverkade oss performance mässigt. Det första var sjösjuka som påverkade flertalet ombord. När man väl fått det finns det inget att göra och vi prioriterade så klart säkerheten först för alla ombord. Navigeringen var inte optimal och vi höll ut bra mycket längre än vad vi behövde ifrån Sejerö udde t.ex. Detta borde vi haft mer koll på för då kanske vi hade gippat mindre. Slutligen att gippa storsegel med båt som har backstag i desssa förhållanden är svårt. Fler gånger hade vi seglet redo för gipp men hann inte med att fixa med backstagen och det var tillräckligt för att vind och sjö skulle "välta oss" och vi fick börja om gippen. Lägger man ihop alla dessa saker så är det klart att det stjäl fokus från "snabbaste spåret" men det är ju också dessa element som är tjusingen med en längre segling, inte sjösjuka förstås men att hantera det oväntade och ta sig vidare som lag i sittbrunnen. Det roliga var ju att båten vid några olika tillfällen surfade i 13.3 knop och detta endast för storsegel!! Helt sanslöst !

Efter gippandet uppe vidSejerö kunde vi sedemera ligga på babords bog i en sträckbog ner till både Rösnäs och  Asnes udde. Här emellan mojnade vinden och gick ner till 8-9m/s samt så blev sjön mycket snällare då land erbjöd god sjölä. Klockan var nu runt 04.30 på morgonen och känslan var att vi jobbat av det värsta vädermässigt. Det börjar regna. Himlen är grå och trist.Vi siktar på Elefantgrund norr om bron.

Jag gick och la mig en stund och ca 4-5h senare när jag vaknar har vi passerat Agersö. Vi går för spinnaker ner mot Storströmsbron och vi håller en 4-5 knop i en vind som är väldigt lugn ca 5 m/s. Prognosen lovat 5-10 från väst. Det regnar och himlen är cement grå. Sikten är nedsatt. Vi tuggar på förbi Kirke och Venegrund mitt i Smålandsfarvattnet. Vi river spinnaker och sätter Genau och får fin gång rakt mot Storströmsbron.
Det regnar konstant och man är dyngsur.

Ca 3nm före Storströmsbron lämnade jag över roder. Vinden var väldigt svag och man fick anstränga sig för att fylla segel. Jag gick ner och käkade lite samt tog en ny tupplur. Klockan var runt 16.00. Det tar ju alltid lite att komma till ro för att somna på en sån här resa och jag hörde hur man jublande ropade ut 0,5 knop i rätt riktning osv. Jag satte på mig medhavda hörselkåpor och somnade så gott i akterkojen. Detta hade tydligen resulterat i snarkningar under däck enligt uppgift. Ja, Jag sov förbannat gott!

Jag kom upp på fötter igen vid 20.00 och frågade hur långt fram vi låg i förhållande till Vordingborg. Vi har inte passerat än var svaret. Det tog ett tag innan jag fattade men det hade varit stiljte sen jag gick och la mig och snarare var det så att vi drev bakåt och närmare land pga strömmen som låg på mellan 0,5-0,8 knop. Vi ankrade men tveksamt om det fick fäste. I 4 timmar hade vi alltså redan legat här i total stiljte. Allt medans jag träffade John Blund :-)

Vi låg stilla och under devisen "gör vad du kan" så satte vi i ett försök upp spinnaker för att försöka hitta vad som fanns i luften. Bättre med 1 knop än 0,1 knop. Men spinnakern hängde som en punkterad ballong och ingen nytta med den alltså. Det fanns helt klart ingen vind i luften. Efter många timmar fick vi vind på 1 m/s men strömmen tog ut detta så nettot blev noll i loggade knop. Till sist fick vi 1,6m/s och kunde köra framåt med 0,6 knop i 10 minuter. Sen dog det helt igen. Första gången jag varit med om detta fenomen.  Vi resonerade om att vinden kunde väl fördelas jämt istället för 17 igår och 0 idag.

Vi kollade prognoskartor för natten som tyvärr visade förhatligt ljuslila som innebär 0-2m/s och än värre igenom hela natten fram till morgonen.  Vi fick rapporter om båtar på väg in i sundet som loggade 8 knop. Vindtåget hade gått. Så tokfrustrerande!!! Efter nattens vindstyrkor så kände ju vi alla ombord att det finns inget som vi inte kan hantera så bring it on!!! Vi vill framåt och segla! Då får vi en total förbannad punka som varat i 9 timmar och som ska vara i nära 11timmar till!!! Vi tog enhälligt beslut att bryta.

Vi körde Bögeströmmen i natten och stannade till vid Kalvehave för lite dieselbunkring och sen körde vi vidare. Vinden kom först utanför Stevens Klint och då var klockan runt 09.00.  Prognosen hade lovat 2-7m/s och vi hade helt klart 7m/s så ett segelskifte från genau till fock genomfördes. Ett rev togs i storen och så kryssade vi i den stampiga korta krabba sjön upp till bron och sedmera sträckbog till Lomma som vi angjorde 14.30. Precis innan Lomma kom en störtskur till. En resa var över och även om vi inte gick runt så var vi nöjda med våra insatser!

Första gången för min del i detta race och jag kan tänka mig att investera i det igen både som gast på annan båt eller med min egna båt. Det är dessa lite längre seglingar som kombinerar segelval, navigering, teamwork, samövning, kommunikation, mathållning och sömn som verkligen gör att man lär sig jättemycket. Ibland den hårda vägen men spelar det någon roll så länge man har kul? 
Tack alla för allt!

Replay tracking - Klicka här


Liten video strax innan passage av Snäckelöbbet. Ljusen som ses är andra båtar runt om.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar