måndag 19 juni 2017

Spinnaker träning 19:e Juni

Spinnaker träning måndagskvällen den 19:e Juni. Prognosen lovade svaga vindar mellam 1-6 m/s och vad kan väl vara bättre än lite egen träning på just detta segel som jag känner att jag behöver  öva mest på och bygga självförtroende. Jag tog mig ut till Flintrännan utanför Malmö hamn och riggade iordning allt. Här insåg jag att en fjäder som stäner spinnakerbommens "gap" vara trasig så den stänger inte automatiskt. Detta innebär att den inte håller skotlinan kvar eller inte stannar på fästet på riggen. Löste det med en stripes och fäste bommen i masten. Måste fixas!

 Efter att ha kollat allt så gick sättningen utan problem bortsett från att säcken ville följa med upp så jag fick springa fram och dra ut spinnakern. Ska använda räcingsäcken som är till gennakern istället och som man kan fästa ordentlgit i pulpit. Efter lite inledande trim så tuffade vi så sakta på in mot Malmö. Fart 3,5 knop, max 2-3m/s i vindstyrka och vind vinkel 120-140 grader. Allt under kontroll och känes hur bra som helst. Ännu bättre blev det då jag släppte på lägajen och underliket fyllde ut ordentligt. 76 kvadratmeter som hänger framför masten. Gött

 Vinden mojnade än mer under färden och jag labbade rätt så mycket med att falla ner och upp i olika vind vinklar. Storseglet fyllde ingen nytta så jag rullade in det och körde på riktigt bondläns. Men nu gick det inte snabbt. 1,5knop max men i en vind som närmast var helt obefintligt. Översatt till kappsegling så är detta dock bättre än 0 knop och jag vill verkligen behärska alla bogar och segel så träning är ett måste och att exprimentera. Exprimentera mer och lära sig under resans gång - det är melodin. Jag seglade på tills farten var 0,8 och då rev jag enligt föreskriven procedur. Släpper lovart och tar hem seglet på lägaj och som i vanliga fall skulle hamna bakom storseglet om det varit hissat och gett lä och förenklat nedtagningen. Kul kväll och nu ska en del saker fixas men proceduren är rtt enkel så det handlar om övning och att göra det i olika vindstyrkor.


 







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar