måndag 27 april 2015

Projekt NMEA 2000 - AIS Installation och provkörning

Så var det dags för Garmin AIS 600 installation. AIS enheten monterade jag i salongen (dold) rätt nära elpanel och VHF eftersom det är en hel del kablage som ska gå emellan. Såväl AIS som NMEA nätverket har egna strömbrytare på elpanelen. NMEA nätverket måste ha det för att inte ligga och dra ström från batterierna. Jag hade en strömbrytare ledig på panelen men fick offra topplanternan för AISen. Jag har ju en mast lanterna så det behövs inte två vita ljus. När all elkablage var på plats så testkörde jag med AIS GPS:en liggande i sittbrunnen 

Först hände inget alls men det var för jag glömt ansluta allt till T-kopplingarna som är förbunden med stamkablen och i andra änden sitter GPSen. T-kopplingarna sitter dolt under navbordet men enkla att komma åt om så behövs.




När kablaget var ihop kopplat så dök longitud ochh latitud upp på VHF:en precis som det skall göra. Denna data skickas från GPSen i sittbrunnen. Skulle man trycka in DISTRESS kanppen på VHFen (syns ej i bild) så markeras den positionen på GPS plottern. Självklart kan man trycka in MOB (Man OverBoard) på GPSen också. So far so good alltså.





På GPS skärmen ser man andra båtar som också har AIS sändare. BONACIEUX är här "målaktvierad" vilket innebär att jag har markerat att jag vill hålla koll på denna båt lite extra. Då ser jag i realtid fart, kurs och avstånd till denna båt. Notera min blåa kurslinje till höger i bild. Om man inte målaktiverar så ser man endast den gröna trianglen samt kurslinjen på omgivande båtar. Det är ju först när man kommer nära som man kanske bryr sig om att kika lite nogrannare.




Här är båten DUNKER aktiverad och man kan då få en hel del info om vad det är för båt inkl. längd , bredd och djupgående, mm Det är möjligt att ropa upp båten direkt via GPSen eftersom jag har en Garmin VHF. Detta innebär att man kan skippa anropsmomentet som på manuellt sätt skulle kunna se ut såhär:" här kallar VILJA/SE4589 - på kanal  24 - position 2 distansminuter väster om Drogdens fyr"  allt detta görs genom att trycka ner "Call with radio"   


Den viktigaste funktionen med AIS är ju att upptäcka andra båtar som kan innebära fara för kollisionsrisk. När detta sker så piper en dov men frekvent alarmsignal och på displayen så varnas man för vidare åtgärd. 








AISen behöver en egen GPS antenn och i Garmins packet är det en GA38 som medföljer. Okomplicerad installation men man fick köpa fästet fär pushpit separat. 









Tankarna bakom skissen har nu blivit en del av båten och med detta en god teknisk platform att stå på. Dock gäller som alltid att kunna segla med det som kallas gott sjömanskap och omdöme. Teknik är dock kul! Ett råd om du köper AIS så var noga då du konfigurerar MMSI nummret eftersom man får bara en chans på detta. Gör man fel och vill ändra så måste den återställas av tillverkaren. Detta innebär också att den finns ingen begagnatmarknad för AISer. De föds, lever och dör med båten. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar