söndag 10 maj 2015

Byte av avgasslang

Avgasslangen var inte tipptop. För 2 säsonger sedan så märkte jag att den läckte i böjen en bit efter vattenlåset. Då kapade jag den ca 1 meter och skarvade den med en slangtoss.(Se bild nedan.) Eftersom jag märkt att vatten kondenserat ut genom de små sprickorna så kände jag att det var dags att åtgärda detta ordentligt.





Förlängd slang med slangtoss. För 2 år sen skarvade vi slangen i styrbords toft för att om det mot förmodan skulle böjar läcka så var det bättre att ha ev läckage här än vid den lägre punkten i båten vid vattenlåset.








En viktig aspekt på detta jobb är att veta hur lång slang man ska köpa. Med ett hyfsat meterpris så vill man inte att det ska fattas någon centimeter. För att kunna mäta längden som behövdes så köpte jag ett vp rör och tryckte igenom tills det kom upp på andra sidan i styrbords toft och då kunde jag måtta med en elektrikerfjäder. På den gamla slangen står det I.D 51 vilket avser inner dimension 51mm.
Mätning på ett ungefär ...








Måttet jag fick låg på 5,60cm men då ska man komma ihåg att jag tog i gällande marginaler. Efter montage visade sig att aktuell längd som behövdes var 3,80 cm. Jag fattar inte hur jag kunde hamna så fel. Jag har 1,80 cm slang över.. men som sagt bättre på det hållet än det andra. Jag kunde sälja tillbaka resten av slangen till hovleverantör Hjertmans genom en bra deal för oss båda.   

Den gamla och nya slangen skarvade jag med slangtossen. På detta sätt drog jag igenom den nya slangen med hjälp av den gamla.Har man ingen slangtoss så kan man dra igenom ett snöre i ett vp rör och fästa snöret i änden på slangen och sen dra. Borde gå lika bra. Efter genomdragning och att slangklämmor dragits åt så lät jag motorn dra runt vatten i en 30 minuter men inga läckor kunde konstateras någonstans så syfte och mål uppfyllt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar