söndag 13 april 2014

Kylvatten byte och motorstart

Dagen har spenderats med att byta kylvatten i motorns interna krets även kallad färskvatten kretsen. Tidigare var det en longlife glykol från Mercruiser i motorn. Exakt varför det var denna sorten vet jag ej och det hade säkert gått att köra vidare med denna men eftersom jag vill ha koll på grejerna utifrån mina egna handlingar och beslut och inte utifrån förra ägaren bestämde jag mig för att byta. När jag nu skulle göra jobbet så la jag även lite extra tid på att få tag i Yanmars egna kylväska. Den kommer i 5 liter och har ett frysskydd ner till -40 och övriga rostskyddande egenskaper som skall finnas. 



Glykolen beställde jag från Lidingö Marin och 2 x 5L inkl frakt för endast 617sek tycker jag var billigt. 

Proceduren för att byta kylvatten är tämligen enkel då man öppnar vissa kranar på motorn och vattnet rinner då ut. När motorn var tom passade jag på att kolla över kylslangar och slangklämmor för dessa. Därefter 1,5 liter vatten för att renskölja motorn och när detta var borta så drog jag i den nya glykolen. Man ska hälla tills det rinner över i tanklocket och då har man fått i drygt 4 liter i motorn. Därefter ska man fylla ett separat kärl med 0,8 liter. Enligt spec så ska man ha 4,9 L glykol till denna motorn.

Som en del i förberedelserna inför säsongen startar jag alltid motorn på land och detta gjorde jag som avslutning. Allt flöt på som det skulle gällande både start och motorgång. Härligt!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar