Glykolen beställde jag från Lidingö Marin och 2 x 5L inkl frakt för endast 617sek tycker jag var billigt.
Proceduren för att byta kylvatten är tämligen enkel då man öppnar vissa kranar på motorn och vattnet rinner då ut. När motorn var tom passade jag på att kolla över kylslangar och slangklämmor för dessa. Därefter 1,5 liter vatten för att renskölja motorn och när detta var borta så drog jag i den nya glykolen. Man ska hälla tills det rinner över i tanklocket och då har man fått i drygt 4 liter i motorn. Därefter ska man fylla ett separat kärl med 0,8 liter. Enligt spec så ska man ha 4,9 L glykol till denna motorn.
Som en del i förberedelserna inför säsongen startar jag alltid motorn på land och detta gjorde jag som avslutning. Allt flöt på som det skulle gällande både start och motorgång. Härligt!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar