måndag 1 december 2014

Mallning av sprayhood och sittbrunnstält

Mallning
En av de bästa investeringar man kan göra för sin båt är ett ordentligt sittbrunnstält som kan kopplas ihop med sprayhooden. När vi väl kom till handling och köpte detta till vår föregående båt Compis 28an så ångrade vi att vi inte köpt det tidigare.  Det är en stor kostnad att ta men det ger ett extra rum på båten och man ökar uthålligheten avseende väder oavsett om det gäller regn, vind eller sol. Kapell o Annat i Malmö har ännu en gång fått hjälpa oss med detta jobb eftersom vi vet att det blir bra. 


Tältbåge vid förvaring
En mycket positiv detalj är att bågen till tältet kan förvaras framför sprayhooden då den inte används. Detta var mycket bra för jag vill slippa fasta bågar över sittbrunn och även om stuvfacken är stora så pallar de inte hur mycket som helst. 






NMEA 2000 kabel från piedestal

Jag håller på att utrusta båten med ett NMEA 2000 Network ombord från Garmin. Stamkabeln är på plats redan och går längs med styrbords- sidan från nav panelen via toaletten och förbi stuvfacket och böjer av i en båge längs med aktern och änden på denna kabel landar sedan mitt under piedestalen. Från piedestalen och GPSen som ska sitta under instrumentkonsolen behövs det en droppkabel som ansluts till stamkabeln och denna har jag nu installerat i det högra piedestal röret. 


Det var lite jobb med att få igenom kabeln för det sitter en skruvfläns ytterst på änden som ska skruvas ihop med mötande stamkabel. Det kommer dock sitta fast. Det blev högra röret då det vänstra redan är proppfyllt med kablage.  








Utrymme i växelhuset fick tas i anspråk också men med kablaget förankrat med stripes bakom alla rörliga delar så den inte låser fram och back växel.

Nu återstår bara lite mer jobb så VHF, AIS och GPS att kunna prata med varandra och dela info. Återkommer med progress i projektet fortlöpande.  


söndag 2 november 2014

D-Check på styrmekaniken - demontering

Whitlock Cobra R6 Deluxe
Eftersom det fanns ett horisontalt glapp i ratten så monterade jag 2013 isär den del där ratten sitter fäst på. Endast ett av två lager fanns kvar så varför det var glapp var inte så så svårt att förstå. Redan under detta arbete kunde jag konstatera ett glapp även i den axel som går nedåt. Kvadranten som sitter under kompassen kunde röra sig från sida till sida ca 1cm. Detta gjorde att man kände ett glapp i ratten innan kuggarna fick tryck på sig och började jobba med rodret. Att åtgärda detta var dock ett lite större arbete så det fick vänta.  



Draglänk lossas
 2014 var det dags att ta tag i glappet i axeln som går nedåt. Börja med att koppla loss draglänken som förbinder roder och styrmekanism. Eftersom roder armen undertill är svetsad så är det att antingen lossa kvadranten upptill eller svetsa loss undertill med allt vad det innebär. Vi satsade på att få loss kvadranten.






Kvadranten med stål sprintar som ska bort
Slå ut de två stålsprintarna som håller kvadranten på plats. Det kan ta sin tid att få ut dem men de ska ut och i riktning framåt i båtens förlängning.










Skiss på borttagande av kvadranten
Det mest mödosamma och även omvittnat svåra är att få bort kvadranten. Vi spenderade minst 2-3h på detta moment och det vinnande konceptet visade sig bli som så bilden illustrerar.  2 stålrör (förläningsrör från hylsnycklar) som läggs under kvadranten. På stålröret anlades först en gummihammaren och därefter slår man med hammare eller motsvarande uppe på denna. Kan tilläggas att vi även värmde upp kvadranten med gasolbrännare och nyttjade mycket 5.56   

Skiss på borttagande av kvadranten
När väl kvadranten var ens med stålröret infann sig nästa utmaning. En tvåarmad avdragare kunde vi fästa i kvadranten men eftersom axeln är tom så kunde man inte få stöd per automatik för den. Det löste sig genom att vi satte ett dorn i hålet och uppe på det så la vi öite hylsor och annat och på så vis fick vi kraft uppåt i avdragaren som vi behövde. Phhhuuuu, vilken pärs att få bort denna del. Jag glömde ta bilder.
  

När kvadranten är borta ser det ut så här. Man ser tydlig orsaken till att det glappar då man redan här ser att lagret som ska fylla upp hålet är borta.

När kvadranten är borta då är det dags att lossa piedestalen och därefter kan man dra ut hela axeln och allt som sitter undertill.
Vad som fanns kvar av översta lagret syns tydligt på bilden.  Beteckning på lagret visade sig senare vara 6009 RS såväl upptill som nedtill.










I denna skål hittade vi det som en gång i tiden varit kulorna till det övre lagret. Man ser en ring som hänger runt axel och även den tillhör det övre lagret.
  








Bilden visar det nedre lagret och även om det är helt så är det inte i något bra skick.
Att tänka på är att om man ska byta det nedre lagret så måste man svetsa bort roderarmen innan man kan komma åt detta lager.


Sammanfattningsvis kan man säga att detta är ett jobb man förhoppningsvis gör med 10 års intervaller eller ännu mer sällan... Det är inte helt lätt och en mekanisk erfarenhet underlättar.

fredag 24 oktober 2014

Lewmar Ctrl Line Sheaves

Skotvagnen har som tidigare omnämnts varit trög och efter att äntligen fått hem såväl lager som styrhylsa så bör ett utbyte förhoppningsvis radikalt underlätta då man ska flytta skotvagnen i sidled. Lagrena är 2,7cm i diameter och 1,0cm breda och passar Lewmar Ocean Size 1. Benns har det i sitt standardsortiment, om inte så fixar de fram.

Efter att ha bytt så löper skotvagnen som en oljad blixt- härligt! 

Still learning (Härligt!)

Inför ett jobb gällande styrningen så har jag klurat på hur jag ska kunna komma åt bultar som håller allting på plats. Man kan se detta genom att sätta sig i sittbrunnsstuven på styrbord sida men även då man sitter där så når man liksom inte bultar och annat. Via tips från andra Elanseglare så gjorde de mig uppmärksam på en lucka i akterkojen för detta ändamål och visst hade de rätt. Still learning , härligt ! 

lördag 18 oktober 2014

Torrsatt 18:e Oktober 2014

Riggat av och torrsatt 18:e Oktober 2014. Allt gick smidigt och enligt förväntan. Det enda strulet är som vanligt att få lyftoket runt fiolvanten. Lyfter man i de övre spridarna så är mast i perfekt lodd och väldigt enkel att hantera. Men utmaning är att få runt en tamp och i kroken på 5 meters höjd. Efter en del trixande så slutade det med att jag fick wincha upp min fru i båtmansstolen för att fixa till det och när väl det var gjort så lossade vi riggen och lyfte av. Därefter lyfte vi båten. Allt var väl klart på en 45 minuter även om det kändes som timmar då man ligger och skruvar.   

onsdag 1 oktober 2014

Lewmar Ctrl line sheave


Detaljer, detaljer, detaljer. Vissa dagar lär man sig något nytt och så även nya ord. Har länge tyckt att skotskena och vagn behöver smörjas men det har aldrig blivit av. En vän som seglade med mig tog en noggrann titt och påpekade att hjulen där linan ska löpa är sönder och därav den tröga hanteringen.  Det finns totalt fyra hjul och ser alla ut som den jag lossade kan man förstå bättre varför skotvagnen är trög. När jag sen kollade upp detta så visar det sig att de finns som reservdelar hos Lewmar och att de kallas ctrl line sheaves. Nu har jag Lewmar skotskena size 1 om jag lyckats med identifieringen så nu ska vi bara jaga rätt på fyra nya hjul så ska nog skotvagnen löpa fint och smidigt till nästa säsong.