söndag 15 mars 2015

Byte av propelleraxellager

Byte av lager för propelleraxel. Det första att tänka på är att antingen måste du ta av propeller eller roder för att få bort propelleraxlen. Om du inte tar av propeller så är det rodret som gäller och hur du tar bort detta kan du läsa här

För mig gällde följande mått på lagret:
Längd: 100 mm
Ytterdiameter: 38,1mm
Axlediameter: 25mm



Att få ut det gamla laget kan vara svårt. ska du banka ut det måste det stämma exakt med måtten. Efter forskning på nätet så verkade det som att att såga längs med lagret med en bågfil var det enklaste.








Att såga längs med lagret var det enklaste och det svåra i detta var mer att behålla jämnt tryck över hela lagret. Genom att såga upp en bit och sedan slå in med en skruvmejsel så får man upp en flik och sen sågar man igen och på så vis kommer man igenom hela längden på lagret. Man får såga från båda hållen och vara noga med att inte komma för djupt in i godset som är avsett att hålla fast lagret.




När man väl är igenom med sågandet så att man har avlastat trycket på lagret så kan man utan problem slå ut det hela med en skruvmejsel eller motsv. Sågar man som jag gjorde så tar det kansken en dryg halvtimme att jämföra med att försöka pressa med diverse brickor och distanser på en gängstång (som alltså inte lyckades) 






Avseende skruvarna som håller fast lagret (om man har sådana) så satte vi in lagret i axelbäraren och körnade två märken i lagret. Därefter tog vi ut det igen och borrade två hål där skruvarna ska sitta. Här gäller det att vara noggrann.








Skruvarna som är gängade håller fast lagret men är tillräckligt korta för att inte nudda axlen i sig själv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar