söndag 31 maj 2015

Nya gardiner

Ingen detalj är oviktig så det kändes bra att få dit nya gardiner som min fru sytt upp. De gamla gardinerna funkade men hade passerat bäst före datum mh asolblekning och sjöluft.

Manöverpanel till värmare bytt

 Under det senaste året så har jag noterat att värmarens manöverpanel som har en digital display blinkat till då och då, ofta då en vindby krängt till båten då man ligger i hamn. Eftersom allt fungerat så har jag tänkt att det var eventuellt glapp i kontakterna på värmaren eller i kablaget och det har funnit på min att göra lista ett bra tag. Nu har jag tagit tag i matchen och efter några timmars mätande så stod det klart att det finns spänning överallt - till värmaren, till säkringar som dessutom var hela,  till manöverpanelen  så vad var fel då. Jag försotd inget alls men började misstänka manöverpanelen. Enl manualen så ska man ta bort manöverpanelen och brygga röd och gul kabel. Jag gjorde detta och kunde efter några sekunder höra att värmaren startade upp så det var manöverpanelen som gett upp. Bara att åka och hämta en ny hos hovleverantör Hjertmans.



torsdag 28 maj 2015

Denna kväll för ett år sedan

Vid denna tid - exakt för ett år sedan - så hade vi kappseglat, tagit ner seglen och var på våg in i hamn. PANG så smällde det till och jag fattade inget alls. Efter någon sekund fattade jag att vi gått gå prund. Panik, läckagekontroll. inga läckor, övriga skador?, inga verkar det som. Ta oss in till kaj, förtöja, ringa försäkringsbolag, ringa kranbil, fixa fram stöttorna där hälften av dem låg hemma, lyfta båten med riggen på, palla upp, kolla skador igen... phhhuu. Denna kväll när jag kom hem så blev det en stor whiskey. Dagen efter drog vi till Legoland i Danmark med familj och släkt. Jag röjde runt med mitt försäkringsbolag Pantaenius som var väldigt tillmötesgående och hjälpsamma. Ett år senare seglar vi igen som om inget har hänt. Så är det. Även om det värsta inträffar så behöver det inte vara slutet på allting , jag kommer dock aldrig glömma.     

Lagunen Kappsegling 2015-05-27

Knappt hunnit kallna från Fyrtornsrundan så var det dags igen. Kappsegling i Lagunen. Medelvindar på 9-11 m/s från väst. Ovanligt krabb och gropig sjö för att vara i sundet.  Vi gick ut 2h innan racet för att öva handgrepp, lagspel och kommunikation. Vi fick sätta rev 2 på storseglet och även ta in på focken. Det blåste rejält och det är inte ofta min båt stampar men idag var en sån dag.
Med allt under under kontroll så kunde vi börja öva handgrepp, winchhantering, slag, gipp och storsegeltrim i den byiga vinden. När väl racet skulle starta så väntade vi och väntade på startsignal som aldrig kom och helt plötsligt så låg fleeten på start kurs och vi 4 min därifrån. Uppenbarligen något fel med startssignalerna så vi fick finna oss i att starta sist pga detta då de andra körde på tid, vilket vi också skulle gjort.

Banan var en kryss-läns/slör och vi fick kryssa så klart upp till märket. Första benet gick bra likväl som andra benet. På 3e benet mot märket så hade seglet som sitter runt rullen i masten tagit sig ut ca 20 cm pga vi inte låst rullen (rutin,rutin,rutin) och vi fick dålig höjd mot märket samt sämre fart. Vi rundade dock som näst sista båt så lie körde vi ikapp och efter rundning så blev det en lung men rullande slör in till mållinjen. Det blev 3h hårdvindsträning denna kväll och det kändes jättebra för såväl kropp som själ. Stort tack till Kristofer som gastade, styrde och visade god fighting spirit i alla moment!



Summering av Fyrtornsrundan 2-handed 2015

Foto av Björn Mossberg vid startlinjen
Fyrtornsrundan 2015 gick av stapeln redan i Maj i år och årets race kan sammanfattas som plågsamt långsamt och vi bröt efter 105 nm men vi återkommer till det längre fram. En avigsida med att racet ligger tidigare är att man inte är lika varm i kläderna som man är efter lite inledande vårsegling under Maj och halva Juni. I år har jag sjösatt  tidigt men det har blivit väldigt lite seglat i såväl April som Maj tack vare alltskitväder vi haft so far.
Foto av Björn Mossberg vid startlinjen
Oavsett så var vi här nu på startlinjen och årets race blir sålunda även säsongens första "stålbad" i jämförelse med den korta tur jag tagit med ungarna och svärföräldrar under Krister flygare helgen. Det blåste goda 8 m/s från Nordväst så det skulle bli en lång kryss upp till Svinbådan. Vi hade noga övervägt segleval så full fock och ett rev i storen var det som gällde då vi bröt jaktstartlinjen kl 13.20.

Det var kryss upp och vinden låg på en varierande styrka runt 5-7 m/s men började mojna mer och mer. Inne i Lundåkrabukten kunde vi släppa revet i storseglet då det mojnat rejält. Vi slog in mot land, ut från land, in mot land, ut från land. Detta var det enda sätt att undvika motströmmen som vi tydligt kunde se i vattnet längre ut i sundet. Senare analys av GPS data gav besked om att vi hade i genomsnitt 6,3 knop under de inledande första 56 nm som det blev mha kryss upp till Svinbådan. Självklart blev vi omseglade av snabbare båtar på vägen upp.

Vi pendlade mellan 25-30 graders vinkel på vinden och kom underfund med att skotvagnen ska dras upp högt i lovart för att storseglet ska ge bästa drag och lyft. (Jag lär mig fortfarande att segla denna båt...) Då det tog 9,5h till Svinbådan på 56nm så ger det 5,8 knop i genomsnitt. Hade vi fixat skotvagnen tidigare så hade vi kanske seglat mer enligt diagram.

Tillagning av Chicken Masala med ris
En annan aspekt av en lång segling är maten. Det brukar bli si och så där med maten. Mestadels pga bristande rutin för hur man blir och reagerar då man slarvar med maten men även bristande rutin på att tillaga och hantera detta ombord. På denna tur lyckades vi dock väldigt bra tycker jag. Vi hade enkla men goda saker med oss. Vi testade 24hour meals från Happy Yachting. Detta innebär att du stoppar en matpåse inuti en annan påse, tillsätter lite vatten och det blir en kemisk reaktion som gör att det börjar koka. Det tar 12 minuter så är det klart att äta. Smakupplevelsen är helt klart godkänd. Vi hade indisk mat till middag runt kl 1600, Spagetti Bolognese vid 2400 och en gudomligt god kryddad Gulashsoppa som frukost vid 0430 på morgonen. Rekommenderar starkt denna lösning då det tar max 5 min att fixa till, ger god mat och är klart på under en kvart.

När vi så kom förbi Svinbådan så blev det halvvind och rejäl fart på 7,5 knop ner till pricken W1. Nu hade mörkret lagt sig men vi hade rustat för detta genom klädseländring ca 1h tidigare så vi kunde hålla fokus på seglingen. Denna del av Öresund är som E6an gällande stora fartyg som går in och ut trafiksepareringen men tack var AISen så hade vi råkoll på såväl utgående som ingående båtar. På detta ben blev vi omkörda av Centerline 40, Breaking Wind. 

Från W1 ner till Kronborg utan att behöva kryssa, vilken fröjd! Vi gjort några gånger i stark mostström och det är alltid ett rent helvete. Efter rundning av W1 så försökte vi hitta rytmen igen men det var var svårspelat. Vinden dog helt. Absolut ingen vind alls. Vi satte gennakern men det rörde sig inte mycket alls framåt. Vi låg på max 3 knop på ett segel som minst ska ge oss det dubbla. Vi gled ned och förbi Kronborg och där hade vinden lagom börjat antyda sin existens men med vinkel 40-60 grader vilket sköt ner gennaker segling så vi rev den. Här skulle vi provat med Genau 1 som vi hade med oss ombord men av någon anledning så tvekade vi att göra det jobb som det innebar att byta försegel. Inte säkert det det gjort skillnad men jag hade hellre vetat än undrat.

Från Kronborg och nedåt till Drogden hade vi såväl vin som vatten gällande vind. Den kom och gick och man fick ta varje tillfälle till ryck nedåt mot mål. Att sakta glida fram i mörket påminde mer om en semestersegling en varm kväll i svag vind bortsett från att det var ganska kylslaget. Eftersom det var lugnt så kunde vi även unna oss varsin timme av vila nere i akterkojen. Nere vid Köpenhamn tänkte vi hissa gennaker igen och det gjorde vi men då lossde schakeln och släppte gennakern på däck... så trist. Vi tryckte oss förbi Drogden och över till svenska sidan, förbi Höllviken och upp till bron. Efter bron dog vinden totalt igen. Det skulle ta oss 3h till Lomma enligt instrumenten. Vi pallade inte detta utan bröt. Vi var ganska trötta efter den extremt sega natten. För mycket vind är nog alltid bättre än för lite. Det ger en något att jobba med och hantera. Det södra benet av seglingen kändes som att försöka dra i en mutter men hur du än provade så hittade man inte trätt hylsnyckel - oerhört frustrerande. 

Vy från cockpit under de mörka timmarna.  Placeringen av GPS blev faktiskt kanonbra.











Kryss i Norra Öresund på väg mot Svinbådan.







 Co-Pilot Mr Frank Nilsson, runt 0500 söndag morgon. 












Utvärdering från denna segling:
- Bra kryssträning på 9,5h
- Lärde oss storseglets ideala höjdtagning på kryss
- Rätt segel (fock) på kryss, genau hade blivit jobbigt inledningsvis  
- Bra mat och rutiner för dito, småäta är bra på segelrace,  
- AIS och GPS levererar och det funkade klockrent som det var tänkt
- Gärna fler segeltimmar innan så man är upvärmd i psyke och handgrepp
- Segelskifte är ett måste - effektuera istället för att fundera 
- En liten schakel fimpade vår framdrift då Gennaker skulle hissas...
- Strålkastare hetl enl plan vid Lappegrund (med 2m marginal kan tilläggas..)

Oavsett målgång eller ej är jag nöjd med att vi seglade. Resan är målet just nu

torsdag 21 maj 2015

Uppsegling till Lomma idag inför Fyrtornsrace

Uppsegling av båten till Lomma idag. På bilden syns en båt modell större. Den ser ut att vara långt borta men det är den inte. Tack vara AIS kunde vi enkelt se kurs, fart och utifrån detta se att den skulle gå akter om oss. Måste nog säga att AIS ger ett väldigt stort lyft till säkerheten , i synnerhet där det är hög trafik. Lägg sedan till väderfaktorerna som dimma, regn med nedsatt sikt eller mörker.

tisdag 19 maj 2015

Öresund Fyrtorn 2-Handed race 23-24 Maj

Kommande helg är det dags för race. Detta kommer bli årets "uppvärmning" i det avseende att så mycket seglat har det ju inte blivit på grund av det fantastiska skitvädret som varit förhärskande i såväl April som i Maj detta år. Prognosen ser hyfsad ut med västliga vindar som är hanterbara men troligen regn periodvis, så länge vi slipper ihållande regn är det ok. Positivt att det är 20+ båtar anmälda till start.

AIS mystiken fortsätter

AIS mystiken fortsätter. Efter att ha varit synlig på Seapilots app via Ipad på Lördagen så var jag inte det alls dagen efter på Söndag. Suck, men väl synlig var jag på Vesselfinder.com noterade jag. Idag svängde jag förbi båten på väg hem från jobbet och direkt efter att AIS startat  så vart jag synlig igen på Vesselfinder. Jag har djupdykt på detta online men utan klara svar och jag fattar inte varför det är så slumpmässigt som det verkar vara, bortsett från Vesselfinder då.  Jag syns inte på Marinetraffic.com men andra båtar som ligger bredvid mig syns där och såväl på andra ställen som Seapilot appen, Vesselfinder, etc. Verkar nästan som att de har sin AISer igång 24/7. Läser man Marinetraffics FAQ så tolkar jag det som att det ska vara mer eller mindre realtidsuppdatering även där .. Vi får väl se vad tiden utvisar. Har även försökt leta på info om vart Sjöfartsverkets AIS mottagare sitter men utan framgång. Då hade man kunnat göra en rimlighetsbedömning på avstånd/höjd osv gentemot höjd på min VHF antenn. To be continued ...............

lördag 16 maj 2015

AIS inträde i systemet


Uppenbarligen tar det lite tid att "födas" i AIS nätet. Class B AIS sänder med 2W som kan jämföras med handelsfatyg som sänder med 12W. Jag kollade med en kamrat i hamnen om han såg mig på sin AIS men det gjorde han inte. Detta föranledde att jag fick djupdyka i denna fråga. Jag drog igång PC-programmet som kan kolla olika diagnostik på AIS enheten. Enligt detta program sänds data precis som det ska så det är lite märkligt. Har läst en del om detta på nätet och Seapilots app ska man kunna använda som referens.

Mycket riktigt så syns jag enligt Seapilots app när jag dagen efter testade med detta, Om det beror på att jag varit ute och kört i sundet med båten och exponerat mig för AIS mottagare som Sjöfartsverket har eller om datan nu har "trillat" igenom i systemet vet jag ej. Enligt uppgift så har Seapilot appen tillgång till samma data som finns i Sjöfartsverkets AIS Basstationsnät. Återstår alltså att se om man förr eller senare dyker upp på marinetraffic.com vilket kan ta lite tid. Ska kolla med kompisen om han ser mig nästa gång han är i hamnen. 


Äntligen #1 Turen 2015

 Så var det då äntligen dags, första turen år 2015 skedde den 14:e Maj. Det har dröjt längre än vad det var tänkt men väder och vind har ju varit fantastiskt trist under hela April och inledningsvis även i Maj. Så skönt att komma ut på vattnet och andas sjöluft.    

söndag 10 maj 2015

Säkerhet - prio 1

Säkerheten är högst prioriterad. Genomgång av denna är en mycket viktig punkt på listan inför varje sässong. För min del har jag centrerat allt runt navbordet. Det finns brandsläckare, sjukvårdsutrusting, extra vantskruvar i "pallen" på det som utgör sittplatsen vid navbordet. I tredje lådan på navbordet finns det nödraketer, nödbloss, säkerhetselar, träpluggar och "stay a float" som är ett slags fett som kan stoppa vatten. Utöver detta så finns det en länspump som går igång automatiskt vid en viss nivå av vatten. Det finns en manuell länspump som opererar från sittbrunnen, Det finns en livboj med kastlina som dessutom har en lampa som aktiveras när den är upprätt i vatten. Det finns ytterliggare en brandsläckare i akterkojen. Sist men inte minst så finns det AIS som gör att båtar ser en och framförallt så finns VHF radion om man behöver kalla på hjälp. Slutligen så är ett medlemskap i SSRS en bra grej så om du inte är medlem än så bli det. 700sek är billigt för det dom levererar.      

Musto MPX Offshore

 Mitt gamla sjöställ har hängt med i 14 år så det var dags för en nyinvestering. Jag valde ett Musto MPX ställ. Detta ska fixa offshore seglingar vilket känns som rimlig nivå avseende pris/prestanda för mig. Nästa och högsta nivå är Ocean. Jag vill rekommendera www.seglarklader.nu som också har butik på Kommendörsgatan 26 , Stockholm. Väldigt proffsiga, till- mötesgående, serviceminded och affärsmässiga. Precis som det skall vara. Hör av dig till mig innan du handlar där för tips.

Byte av lanterna (den hårda vägen)

Den dagen då jag justerade aktertamaparna var det högvatten. Det insåg jag inte då men väl den dagen några dagar senare kom ner och såg att utifrån detta hade aktertamparna blivit minst 10 cm längre än vad som var avsikten. Eftersom jag ligger vid piren med en fast brygga så innebär det att tamparna måste vara exakt avpassade för att båtten inte ska gå in i bryggan. Resultatet av mitt slarv blir en demolerad lanterna. Men det positiva i detta bortsett från utgiften är att den är väldigt enkel att byta då denna modell Aqua Signal 40 har ett snabbfäste baktill och lampan fästes med en sockel så det var bara själva huset som jag byte. Tog 15 minuter. Men tills nästa år har jag lärt mig att fixa tampar vid lågvatten

Byte av avgasslang

Avgasslangen var inte tipptop. För 2 säsonger sedan så märkte jag att den läckte i böjen en bit efter vattenlåset. Då kapade jag den ca 1 meter och skarvade den med en slangtoss.(Se bild nedan.) Eftersom jag märkt att vatten kondenserat ut genom de små sprickorna så kände jag att det var dags att åtgärda detta ordentligt.





Förlängd slang med slangtoss. För 2 år sen skarvade vi slangen i styrbords toft för att om det mot förmodan skulle böjar läcka så var det bättre att ha ev läckage här än vid den lägre punkten i båten vid vattenlåset.








En viktig aspekt på detta jobb är att veta hur lång slang man ska köpa. Med ett hyfsat meterpris så vill man inte att det ska fattas någon centimeter. För att kunna mäta längden som behövdes så köpte jag ett vp rör och tryckte igenom tills det kom upp på andra sidan i styrbords toft och då kunde jag måtta med en elektrikerfjäder. På den gamla slangen står det I.D 51 vilket avser inner dimension 51mm.
Mätning på ett ungefär ...








Måttet jag fick låg på 5,60cm men då ska man komma ihåg att jag tog i gällande marginaler. Efter montage visade sig att aktuell längd som behövdes var 3,80 cm. Jag fattar inte hur jag kunde hamna så fel. Jag har 1,80 cm slang över.. men som sagt bättre på det hållet än det andra. Jag kunde sälja tillbaka resten av slangen till hovleverantör Hjertmans genom en bra deal för oss båda.   

Den gamla och nya slangen skarvade jag med slangtossen. På detta sätt drog jag igenom den nya slangen med hjälp av den gamla.Har man ingen slangtoss så kan man dra igenom ett snöre i ett vp rör och fästa snöret i änden på slangen och sen dra. Borde gå lika bra. Efter genomdragning och att slangklämmor dragits åt så lät jag motorn dra runt vatten i en 30 minuter men inga läckor kunde konstateras någonstans så syfte och mål uppfyllt.