fredag 5 december 2014

Summering segling 2014

2014 års säsong innebar många goda sommardagar med segling och båtliv när det avnjuts som bäst men säsongen bjöd också på en del skrämmande inslag som lyckligtvis slutade väl och i slutändan till det bättre.

Byte av hamn
Att byta från Klagshamn till Lagunen visade sig bli riktigt bra på alla sätt. Platsen jag köpte är mycket bra för båten och allt annat i hamnen fungerar också mycket bra. Kansliet i hamnen är proffsigt, svarar snabbt och tydligt på frågor man har. Som andelsägare känner man att de jobbar för sina medlemmar och hamnens utveckling. Alla faciliteter och närheten till kranbil visade sig vara värd väldigt mycket en kväll i Maj efter ett kappseglingsrace. Tillika gänget som anordnar kappseglingar har varit mycket välkomnande for oss som rookies i denna klubb.

Grundstötning
Så hände det, efter 10 år utan att röra botten lyckades jag efter en kappsegling villa in båten så pass långt in så när vi väl tagit ner segel och satte kurs mot hamnen så låg vi helt fel och i 3 knops fart gick vi rakt på en sten som låg på ca 1,70 djup. Det tog tvärstopp och kändes som man studsade. Båten var inte läck och allt funkade som det skulle men vi var chockade. Vi tog oss in till servicekaj. Att där och då stå med adrenalin upp till öronen och undra hur båten ser ut undertill gör ingen lugn. Krankillen sa bara en sak då jag förklarade läget: -Jag kommer ner direkt!. Vi lyfte samma kväll och kunde se ett antal sprickor i bottenstockar då båten belastades ståendes på land. Här på följde sedermera en mycket omfattande totalrenovering av bottenstockar och kölsvin(då det visade sig att den lagning som var gjord sen tidigare inte var särskilt väl utförd) och denna operation tog i princip hela Juni i anspråk och begränsade möjligheten att köra ett flertal större kappseglingar. 

Blått - Familjesegling
Rosa - Kappsegling
Semestersegling
Lyckligtvis fick vi tillbaka båten i början på Juli och i mitten på Juli började vår semester. Vi inledde första veckan med att ha med min svåger och hans familj ombord. Detta innebar att vi var totalt 4 vuxna och 3 barn ombord. Vi seglade över till Hellerup på Danska sidan och även till Kastrup Strandpark. Vi hade det gott och skönt med sol, bad och avkoppling. Inte någon gång kändes båten för liten eller för trång. Det var positivt besked på att båten verkligen fixar 2 familjer ombord utan att man ska gå på varandra.

En vecka senare på började vi vår "riktiga" semestersegling och i sista stund tänkte vi oss att segla till Karlskrona så första anhalt blev Höllviken. Vi noterade en kraftig ost-sydost vind på väg ner till Höllviken och vi utvärderade senare väderläget för Hanöbukten vilket visade på ost-sydost 5-10m/s för minst 5 dagar framåt. Att stånga sig igenom detta med barnen kändes inte som avkoppling så vi bestämde att köra sundet igen även om det kändes som lite upprepning. Turen blev Lagunen - Höllviken - Tuborg - Rungstedt - Kyrkbacken - Helsingborg N - Helsingör - Helsingborg N - Hornbaek - Gilleleje - Helsingör - Flakfort - Lagunen.Vi satsade på att se lite hamnar som vi trots allt inte har besökt så Hornbaek, Helsingborg och Gilleleje var nya. Vädret kunde man ju knappast klaga på under denna sommar även om det vissa dagar var rätt svag vind så fanns det dagar med kraftiga vindar från ost som sig bör då högtrycket dominerar.

Ven, Kyrkbacken
Noterade även att barnen utvecklats från föregående år då de klarade max 3 h segling utan att bli rastlösa. Denna sommar var minsta tur 1h timme men längsta också 6h. Inget tjat om flytvästar alls. Valter 3,5 år släpar upp sin egna flytväst efter att varit nere i salongen en stund, det bara sker per automatik. Självklart har vi vuxna alltid flytväst också så leda genom exempel är många gånger bättre än ord. Vidare tycker de att det är roligt när båten lutar för det påminner om att åka karusell på tivoli. Bra tycker jag!

Man kan säga att vi körde nonstop i 2,5 veckor under semestern och utöver detta har det blivit en rad helger med övernattningar så det årliga målet på minst 15 övernattningar har vi slagit med 2 detta år och gjort 17. Seglad distans "familjesegling" 2014 är totalt 250 nm varav då 180nm gjordes under semestern. 

Kappsegling
Givet grundstöttningen som skedde i slutet på Maj så raderades alla planer på Fyrtornsrundan, Näset runt och klubbseglingar fram till de återupptogs i mitten på Augusti. Utfall mot ambition är rejält låg. Kappseglad distans denna säsong blir 50 nm. Detta till trots kom vi ändå inte helt sist i tabellen för klubbens kappsegling. Fyrtornsrundan seglade jag men då i en Mini Transat 6,50 .

Lärdomar
- En gammal läxa men matlagning måste bli mer kreativ. Portabel grill inköpt nu i alla fall
- "Mekandet" tar mer tid än man tror så vinter måste nyttjas bättre till underhåll och uppgraderingar
- Seglat hela sommaren med focken - troligen det segel att satsa på framöver vid nyinvestering
- Gennaker, helt nytt att segla och hantera denna med strumpa, kopiera till spinnaker mha enkelheten
- Dynorna är stenhårda och kroppen värker efter några nätter..
- AIS skulle undanröja många tveksamma situationer med handelskassarna 

måndag 1 december 2014

Mallning av sprayhood och sittbrunnstält

Mallning
En av de bästa investeringar man kan göra för sin båt är ett ordentligt sittbrunnstält som kan kopplas ihop med sprayhooden. När vi väl kom till handling och köpte detta till vår föregående båt Compis 28an så ångrade vi att vi inte köpt det tidigare.  Det är en stor kostnad att ta men det ger ett extra rum på båten och man ökar uthålligheten avseende väder oavsett om det gäller regn, vind eller sol. Kapell o Annat i Malmö har ännu en gång fått hjälpa oss med detta jobb eftersom vi vet att det blir bra. 


Tältbåge vid förvaring
En mycket positiv detalj är att bågen till tältet kan förvaras framför sprayhooden då den inte används. Detta var mycket bra för jag vill slippa fasta bågar över sittbrunn och även om stuvfacken är stora så pallar de inte hur mycket som helst. 






NMEA 2000 kabel från piedestal

Jag håller på att utrusta båten med ett NMEA 2000 Network ombord från Garmin. Stamkabeln är på plats redan och går längs med styrbords- sidan från nav panelen via toaletten och förbi stuvfacket och böjer av i en båge längs med aktern och änden på denna kabel landar sedan mitt under piedestalen. Från piedestalen och GPSen som ska sitta under instrumentkonsolen behövs det en droppkabel som ansluts till stamkabeln och denna har jag nu installerat i det högra piedestal röret. 


Det var lite jobb med att få igenom kabeln för det sitter en skruvfläns ytterst på änden som ska skruvas ihop med mötande stamkabel. Det kommer dock sitta fast. Det blev högra röret då det vänstra redan är proppfyllt med kablage.  








Utrymme i växelhuset fick tas i anspråk också men med kablaget förankrat med stripes bakom alla rörliga delar så den inte låser fram och back växel.

Nu återstår bara lite mer jobb så VHF, AIS och GPS att kunna prata med varandra och dela info. Återkommer med progress i projektet fortlöpande.