måndag 30 juni 2014

Gasol spis

Spisen på båten har ju sannolikt varit monterad sedan den tillverkades. Spisen fungerade bra men eftersom jag har respekt för gasol och spisen sannolikt var över 10 år gammal kände jag att jag ville ha en ny. Jag har kika runt en hel del och det fanns inte många spisar som mäter 45cm brett som är det jag får plats med. Majoriteten av spisar ligger på 50cm. En dag satt jag och kollade på ett reklamblad från Erlandssons Brygga och fick syn på "min" spis. Den gick under namnet Nordica Inox. Den går även under namnet Techimpex Classic hos www.techimpex.net  Jag beställde en från Erlandssons webshop och den var framme efter en dag. Det vara bara att hänga dit den så passade det klockrent med den gamla balansupphängningen. Skönt!   

söndag 29 juni 2014

Fyrtornsracet 2014

Transat Mini 650 Argo

Fyrtornsracet innebar för mig detta år att åka med en båt som jag aldrig seglat förut – Transat mini 650 modell argo. Det är en viss skillnad på att segla några timmar en dag och att köra runt 100nm som racet innebär så här ges tillfälle för en verklig utvärdering.  

Vi seglade upp till Lomma på morgonen och fick då starttid 16.42. Denna starttid utgick från en av de tre mini båtarna som deltog. Tidskorrigering var redan gjord gentemot de övriga två mini båtarna och på detta sätt kunde alla  minibåtar starta samtidigt och jaga i jaktstarten som övriga. Vår start var inte så bra men vi kom iväg mot Pinhättan och väl på kurs mot den sattes gennaker. Svaga vindar- Sydöst – Syd 6 m/s gjorde att den riktiga farten inte ville lyfta båten. Vi såg hur de andra plattade sina segel på väg österut om Ven. Vi höll kurs för att få fart och det innebar ett ben väster om Ven. Vi tuggade oss snabbt förbi samtliga som låg före oss. 

På väg norrut med Gennaker
Vid Kyrkbacken skulle vi gippa gennakern men fick timglas och det kostade oss minst 30 min att reda ut. När den väl var uppe igen så fick vi köra brant ner till bojen E7 och det blev så pass brant så vi fick till slut riva ner gennakern igen för att kunna runda. 

Väl rundade så åkte den upp igen och vi tog oss uppåt längs med Skåne kusten genom att gippa gennakern (utan fler timglas) sista gippen blev strax framför Svinbådan och väl förbi så gick vi med fock mot nästa prick som var en grön farledsprick tvärs över sundet. Vinden hade hyfsat till sig nu till sydlig med ökande upp till ca8 m/s. 







Ser du segelbåten?
I nattens mörker gick vi långt in till land och påbörjade kryssen ner till Kronborg. Det kom en första regnskur av skyfalls karaktär men som tur var mycket kortvarig. Vi kryssade på och till slut var vi förbi Tura båtarna och det innebar  också att kryssandet var slut. På denna sträcka fightades vi med en annan mini samt en Seascape 27. 

Vinden låg på sina 8m/s och hade vridit tillbaka till Sydöst vilket gjorde att vi hade sträckbog på ca 28nm från Kronborg ner till Drogden. Regnet kom och gick i de mörka timmarna  inte så kraftigt men tillräckligt för att bli blöt. Vid 0400 kunde man åter skönja land riktigt bra och vid 0530 på morgonen var vi nere vid Köpenhamn. 






  

Drogdenrännan
Vid Drogden var det  ett antal större fartyg som vi fick vänta på att de skulle köra igenom. Den största som passerade oss gjorde att vi fick inte vind förrän den hade passerat 300 m ifrån oss. Väl förbi Drogden så fick vi ta några kryssben för att nå Höllvikens fyr och efter rundning av den var det full fart till Lomma som gällde. Dessvärre satt vi fel segel då vi körde med en Code 0 eftersom vi trodde det skulle bli brant bog men det visade sig snarare bli en platt bog och då hade gennakern varit det bästa. Detta till trots så visade det sig att vi kom 6:a av 12 deltagande båtar och vi vann den inbördes tävling som kördes mellan alla mini. Vi hade då en måltid på 10h 57min.

 

Båten 
Min erfarenhet av båten i sig själv är att den har en lättarbetad sittbrunn om man bortser från bommen som landar i skallen om man inte ser upp. Man sitter skönt på skarndäck och styr båten. Båtens bredd gör att man kan ligga raklång tvärs över hela båten inne i ruffen och vila. Inredning i ruffen fanns ingen men detta är nog väldigt varierande och upp till varje ägare att utforma då utrymme finns det gott om som sagt. Jag har lite svårt att förstå den 20 cm höga kanten som man måste klättra över eller hänga över då man ska ner i ruffen eller hämta något. Den gör ont och är i vägen. Kunde varit utformat på annat sätt för att förenkla upp och nedgång mellan ruff och sittbrunn. Seglingsmässigt så kryssar båten bra och tar väldigt bra höjd givet att man får in focken så mycket man kan. Den stampar relativt kraftigt i sjö men flyger fram på övriga bogar. Jag kan helt klart se tjusningen med dessa båtar då man trots endast 6,5 m har en plattform för segling på de stora haven.

måndag 23 juni 2014

Fyrtornsrundan trots allt

Med Vilja på reparation efter grundstöttning som inte hinner bli klar till Fyrtorns racet så var det lite trist. Men då jag kommit i kontakt med en annan seglare som behövde gast så kommer jag nu segla racet. Båten som vi kommer är en mini transat 650, modell argo.  Dessa båtar seglar man singlehanded i ett race som just heter Mini transat. Racet sträcker sig 4000nm från Frankrike till Sydamerika med bara ett pitstop på vägen.  Under söndagen den 22:e var vi ute en sväng och bekantade oss med varandra och båten. Kul att kunna få segla och även kul att prova annan båt.   

De som har och de som ska .... 2014-05-28

Så hände det .efter 14 års seglande.. Efter nedtagning av segel efter kvällens kappsegling så var det endast att ta sig in till hamn som återstod. Då vi låg redan ens med hamnen så var det raka spåret in. Vi höll ingen hög fart men rätt var det är så smäller vi i en sten och det tar någon hundradels sekund innan hjärnan fattar. Ca 50 meter utanför hamnen small det bara till!! Chockade kontrollerar vi efter läckor men ser inga, manövrerbarheten i båten verkar ok, vi tar oss in till servicekaj och kontrollerar under durkarna men ser inga läckor däremot bottenstockar med sprickor i samt så klart en rejäl avskavning på kölen kunde konstateras vid lyft senare på kvällen. Vi ställde båten på land för att följande dagar kunna göra ordentlig kontroll av skador tillsammans med varv. I skrivande stund pågår reparationer och båten bör vara redo i månadsskiftet Juni/Juli. Området där stenen ligger är relativt ökänt visade det sig sedan men nu vet jag det och är ännu en erfarenhet rikare!  

Lagunen Kappsegling 2014-05-28

Kappsegling dagen innan Krister flygare bjöd på blå himmel, frisk och byig vind från Nordost mellan 8-10 m/s så på länsen ut till rundningspricken var det föga dramatiskt. Däremot efter rundning av pricken och benen som gick österut in mot land var mycket svåra då den byiga vinden från Nordost pressade ner båten rejält samtidigt som strömmen som satte mot Nordost pressade båten undertill. På detta sätt samverkade vind och ström och det var riktigt svårt att hålla stabil kurs på dessa ben trots kraftig revning av storen men med bibehållen fock. Att strömmen denna dag var kraftig (1knop) bekräftades på nästa kryssben då vi på bidevind loggade 8 knop. Nytt rekord!! Detta till trots så hade vi inte tillräckligt bra flyt i segelhantering, mm så vi fick äntra mållinjen som sista båt denna gång men det är sånt som händer och det viktiga är att komma ut och segla och ha kul!